
Тази ситуация, която се случи през 2015 год. може да ви помогне да разберете по-добре движението на цените на благородните метали.
Често хората инвестират в благородни метали с цел сигурност, но понякога цените на благородните метали могат да се променят неочаквано.
Събития като скандала с емисиите на Фолксваген са примери за събития, които оказаха силно въздействие върху цените на благородните метали. Какво прави това събитие специално? Скандалът допринесе за масивен спад в цената на платината, с което се сложи край на дългогодишната ѝ пазарна доминация над златото.

Това предизвика глобално възмущение, а последиците от него и до днес се отразяват на околната среда и благосъстоянието на хората.
От друга страна, това подчерта силната връзка между благородните метали и автомобилната индустрия. Това позволи на много хора да разберат по-добре пазара на благородни метали.
Това се случи в този скандал.
Volkswagen е стилен и висококачествен германски производител на автомобили, чието начало е поставено през 1946 г. През 2015 г. репутацията на компанията беше сериозно засегната, когато в периода 2009-2015 г. в автомобили по целия свят бяха открити 11 милиона неразрешени устройства.
Тези устройства са в състояние да правят разлика между различните режими на шофиране и да преминат теста за емисии. Когато автомобилът е в режим на тестване, компютърът го идентифицира и разрешава на автомобила да достигне забранени нива на емисии.
Проблемът обаче е, че автомобилите на Volkswagen превишават граничните стойности на емисиите около 40 пъти в нормален режим на шофиране. Принципът на работа на устройството е да предоставя неточни данни по време на теста. Емисиите на изгорели газове са тясно свързани с рака на белия дроб. Замърсителите от автомобилите също предизвикват астма, бронхит и емфизем.
Защо се е стигнало до тази ситуация?
Неуспешните усилия за постигане на допустими нива на емисиите и екологично ориентираният маркетинг създадоха погрешен имидж на продуктите. Компанията трябваше да прибегне до драстични решения, което доведе до нарушаване на стандартите за емисии. Новинарското списание Der Spiegel идентифицира 30 служители на Volkswagen, които са знаели за измамата преди скандалът да излезе наяве.
След представянето на доказателства Volkswagen най-накрая призна вината си през 2015 г. за 11 милиона измамни устройства, монтирани в дизелови автомобили. Скандалът предизвика глобално възмущение, а последиците от него се усещат и до днес.

Ето обобщение на щетите до момента.
Скандалът с емисиите на Volkswagen беше причинен заради автомобили, които превишаваха значително граничните стойности на емисиите. Освен че вредят на околната среда, отработените газове вредят и на човешкото здраве. Този скандал доведе до световна отговорност за Volkswagen:
В цял свят компанията се сблъска с правни и финансови последици. Общонационален колективен иск на потребителите и правителството доведоха до споразумение за 15 млрд. долара.
Неблагоприятните последици от скандала значително намалиха продажбите и на други германски компании за производство на автомобили като BMW, Mercedes-Benz и Smart. Според оценките германските производители на автомобили, които не са от VW, са загубили продажби за 25,6 млрд. долара. Инцидентът подкопа репутацията на германските производители на автомобили като цяло.
През 2017 г. Съединените щати наложиха глоби в размер на 2,8 млрд. долара за криминални нарушения в Съединените щати. Германия направи това за 1,2 млрд. долара. До второто тримесечие на 2019 г. общите разходи на Volkswagen се натрупаха до 32 млрд. долара и нараснаха, тъй като различните съдебни производства продължават и до днес.
Според изчисленията през първите два месеца от скандала компанията е загубила около 46% от стойността си, което се равнява на 42,5 млрд. долара. След скандала стойността на акциите на Volkswagen спадна с почти 100%. Възстановяването на стойността отнема около седем години.
Въз основа на проучването на казуса със скандала с Volkswagen, направено от Alva, обобщението на щетите, нанесени на репутацията, е следното:
Репутацията на немското инженерство също беше сериозно засегната. Тази страна се гордееше с Volkswagen, тъй като компанията беше оценена като една от най-ценните в света. Въпреки това скандалът се отрази на класирането на най-стойностна компания от 18-то на 25-то място.
Компанията и нейният профсъюз са въвели план за съкръщението на 30 000 работни места до 2021 г., за да подобрят финансовото си състояние. Хиляди хора са загубили работата си в резултат на мерките, които компанията е трябвало да предприеме.
Глобалното преминаване към автономни и електрически автомобили също допринесе за тази присъда. Въпреки милиардите загуби и оставката на директора на компанията Мартин Винтеркорн, обикновените хора също пострадаха.
Скандалът донесе лоши новини за инвеститорите в благородни метали.
След скандала цената на платината не се е възстановила и до днес. Скандалът с вредните емисии на Фолксваген има опустошително въздействие върху една от най-важните индустрии в Южна Африка - добива на платина. Платината е много необходима суровина за производството на дизелови автомобили.
В продължение на почти десетилетие стойността на платината надхвърля стойността на златото на пазара. Скандалът с емисиите на Volkswagen обаче допринесе за 50% спад в цената на платината. Производството на платина е доста зависимо от производството на каталитични конвертори за дизелови автомобили.
Проучване на Macquarie Australia за съотношението между дизелово гориво и платина разкри, че след скандала са се появили големи количества непродадена платина. И този излишък продължава да расте благодарение на инициативите за намаляване на дизеловите автомобили. Без съмнение скандалът с емисиите на Volkswagen също е допринесъл значително за това.
Според Терънс Филип Гудлас, директор на Impala Platinum Holdings, южноафриканска компания за добив на метали, 44% от платината отива в Европа. Той добави, че мините не са претърпели големи щети. Въпреки това е ясно, че това събитие е предизвикало безпокойство сред инвеститорите в благородни метали.
За въздействието на скандала говори и фактът, че стойността на платината е спаднала под тази на златото. Това подчертава зависимостта на пазара на благородни метали от производството на дизелови автомобили.

Но как реагира Volskwagen?
Според Американската агенция за опазване на околната среда, година преди измамата на Volkswagen да стане публично достояние, позицията на компанията е била, че смущенията са причинени от технически проблеми. След представянето на доказателствата за измамата с устройството, компанията призна изцяло вината си.
Ето и коментарите на Мартин Винтеркорн, тогавашния главен изпълнителен директор на Volkswagen, когато скандалът излезе наяве: "Шокиран съм от случилото се през последните няколко дни. Не мога да повярвам, че такива неща могат да се случат във Volkswagen. Като главен изпълнителен директор поемам отговорност за нередностите. Правя това в интерес на компанията, въпреки че не съм наясно с каквито и да било нарушения от моя страна."
След скандала Volkswagen избра стратегия за кризисна комуникация, основана на поемането на пълна отговорност. Инцидентът променя изцяло структурата на компанията и много мениджъри са уволнени. Главният изпълнителен директор обеща да възстанови изцяло причинените щети и поднесе извинения.
Скандалът с емисиите на Volkswagen доведе до спад на цените на платината под нивата, достигнати по време на Голямата рецесия. Освен това пазарът на благородни метали пострада от изгубеното доверие на хората към автомобилите с дизелово гориво. Което също допринесе за това платината да загуби превъзходството си по отношение на стойността спрямо другите основни благородни метали.
За инвеститорите това можеше да доведе до загуби за техните инвестиции в благородни метали. От друга страна, подобни събития подчертават силната връзка между благородните метали и автомобилната индустрия и създадоха възможности за инвестиране.
Този урок може да помогне за предпазване на инвеститорите от по-големи загуби в бъдеще и ги насърчава да отчитат събитията в автомобилната индустрия.
Както винаги обаче, ако имате нужда от помощ за инвестициите си в благородни метали, свържете се с нашия екип за безплатна консултация.
Нашите контакти: https://www.florinus.bg/bg/za-nas/kontakti
Или прочетете нашата статия за инвестирането в злато: https://www.florinus.bg/bg/kak-da-investirame-v-zlato-bez-da-imame-opit
Какво мислите за скандала с емисиите на Volkswagen?